ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑΕταιρείαNews & PressΈρευνα Ideal Standard 2015 σε συνεργασία με τον διακεκριμένο νευροεπιστήμονα Jack Lewis.

Καινοτομική μελέτη της Ideal Standard αποκαλύπτει πώς η σχεδίαση και η λειτουργικότητα επηρεάζουν την αντίληψή μας για το «ωραίο».


  • Η Ideal Standard αποκαλύπτει τα ευρήματα μίας καινοτόμου νευρολογικής έρευνας
  • Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, η αντίληψή μας για το τι είναι «ωραίο» επηρεάζεται υποσυνείδητα από τη λειτουργικότητα ενός προϊόντος, δημιουργώντας «αισθητική δυσαρμονία»
  • Τρεις πρωτοποριακοί καλλιτέχνες ερμηνεύουν τα δεδομένα και δημιουργούν καινοτόμα έργα τέχνης, εμπνευσμένα από την έρευνα.

Η Ideal Standard, η κορυφαία εταιρεία ειδών υγιεινής στην Ευρώπη, αποκαλύπτει σήμερα τα αποτελέσματα μιας καινοτόμου νευροεπιστημονικής μελέτης, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει το ωραίο.

Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη, η οποία χρησιμοποίησε έναν συνδυασμό ηλεκτροεγκεφαλογραφημάτων και διαδικτυακών μελετών, εξέτασε τις δραστηριότητες που διενεργούνται στον εγκέφαλο στη θέα ενός ευχάριστου αισθητικά, πλην όμως μη λειτουργικού προϊόντος. Το φαινόμενο αυτό έγινε πρόσφατα γνωστό με τον όρο «αισθητική δυσαρμονία».

  • Αποτιμώντας τις απαντήσεις άνω των 1.400 ατόμων, τα ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
  • Όσο πιο όμορφο θεωρούμε ότι είναι ένα αντικείμενο, τόσο περισσότερο προβλέπουμε ότι θα λειτουργήσει σωστά
  • Τα προϊόντα που αρχικά θεωρούνται όμορφα, χάνουν την ομορφιά τους όταν δεν αποδεικνύονται λειτουργικά

Η μείωση της δραστηριότητας στον πλαγιοραχιαίο προμετωπιαίο φλοιό (την «περιοχή του εγκεφάλου όπου προσδιορίζει το τι είναι ωραίο) μπορεί να έχει μια συνεχή ανασταλτική επίδραση στο μέλλον, με αποτέλεσμα οποτεδήποτε υφίσταται κακή λειτουργία κάποιου αντικειμένου, να μειώνεται αυτομάτως και η αντίληψη περί ομορφιάς.

Η έρευνα διεξήχθη για λογαριασμό της Ideal Standard από τη Mindlab, μία εταιρία νευρολογικών ερευνών που εδρεύει στο Μπράιτον της Αγγλίας. Τα αποτελέσματα αναλύθηκαν από τον διακεκριμένο νευροεπιστήμονα, Δρ. Jack Lewis, ειδικό στην απεικόνιση του εγκεφάλου.
«Λογικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του πόσο όμορφο θεωρούμε ότι είναι ένα αντικείμενο και του πόσο καλά αυτό λειτουργεί» επεσήμανε ο Δρ. Jack Lewis.
«Ωστόσο, αυτή η μελέτη αποδεικνύει ότι όταν ένα αντικείμενο που θεωρούμε όμορφο δε λειτουργεί σωστά, μειώνεται το επίπεδο της ηλεκτρικής δραστηριότητας στο τμήμα του εγκεφάλου που σχετίζεται με την αισθητική αντίληψη. Συνεπώς, αν απογοητευτούμε από ένα όμορφο αντικείμενο, δεν το θεωρούμε πια εξίσου όμορφο. Αντίστροφα, εάν ένα συνηθισμένο από αισθητικής άποψης προϊόν λειτουργεί σωστά, τότε το θεωρούμε αισθητικά ακόμα πιο ευχάριστο.»
Ο Δρ. Jack Lewis δήλωσε ότι «ονομάζουμε αυτό το φαινόμενο "αισθητική δυσαρμονία". Περιγράφει τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν υπάρχει σύγκρουση μεταξύ της αντίληψης για την ομορφιά και της εμπειρίας όσον αφορά τη λειτουργικότητα».

Τα αποτελέσματα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον κόσμο του design.

Τα αποτελέσματα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον κόσμο του design.

Εντυπωσιασμένος από τα αποτελέσματα της έρευνας ο Dick Powell, παγκοσμίως γνωστός, βραβευμένος designer και συνιδρυτής της εταιρίας σχεδίασης “Seymourpowell” δήλωσε:
«Αυτό που αντιλαμβάνονταν ανέκαθεν διαισθητικά οι σχεδιαστές - ότι δηλαδή υπάρχει μία ιδιαίτερη σχέση μεταξύ της λειτουργικότητας ενός προϊόντος και της αισθητικής μας αντίληψης για αυτό - τεκμηριώνεται πλέον επιστημονικά. Η έρευνα δείχνει ότι κατασκευαστές και εταιρείες θα πρέπει να αντικρούουν τις αισθητικές συστάσεις των σχεδιαστών τους, αν οι εν λόγω συστάσεις θυσιάζουν τη λειτουργικότητα. Αυτή τη γνώση θα ωθήσει τη βιομηχανία να δημιουργεί στο μέλλον προϊόντα που θα λειτουργούν όσο όμορφα δείχνουν.»

Ο Jordi Cazorla, Εμπορικός Αντιπρόεδρος της Ideal Standard International, δήλωσε: «Στην Ideal Standard ανέκαθεν αναζητούσαμε το αρμονικό ταίριασμα μορφής και λειτουργικότητας. Αυτή η μελέτη, για πρώτη φορά, αποδεικνύει πώς μορφή και λειτουργικότητα αλληλεπιδρούν στο μυαλό του τελικού χρήστη.
«Η σύλληψη της ιδέας για την πραγματοποίηση της έρευνας αποδεικνύει τη συνεχή μας δέσμευση όσον αφορά στην κατασκευή προϊόντων που συνδυάζουν στυλ με υψηλή απόδοση, προσφέροντας "Όμορφη Χρήση του Χώρου"».
Με σκοπό την περαιτέρω διερεύνηση της σχέσης μεταξύ μορφής και λειτουργικότητας, η Ideal Standard ζήτησε από τρεις καλλιτέχνες να μετατρέψουν τα λειτουργικά δεδομένα σε όμορφα έργα τέχνης.

Ο Ελβετός καλλιτέχνης Matthias Moos χρησιμοποίησε τα πολύπλοκα ποσοτικά δεδομένα του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος και δημιούργησε μία ζωντανή, οπτική ερμηνεία της εγκεφαλικής δραστηριότητας.

Η Alice Dunseath, Βρετανίδα καλλιτέχνης, έδωσε πνοή στα τοπογραφικά δεδομένα με χρήση εικόνων από τον πραγματικό κόσμο.
Τέλος, η Ozgun Kilic από την Τουρκία γοητεύτηκε από τη λειτουργική ομορφιά της φύσης. Εμπνευσμένη από τα φτερά των πεταλούδων που αλλάζουν χρώμα ανάλογα με την κίνησή τους, η Kilic χρησιμοποίησε τα ευρήματα για τα εγκεφαλικά κύματα «Θήτα» από το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, ώστε να δημιουργήσει 21 σχηματισμούς «φτερών».
Αυτά τα έργα τέχνης παρουσιάστηκαν στο περίπτερο της Ideal Standard στην ISH, ενώ είναι διαθέσιμα και στην ιστοσελίδα www.idealstandardprojects.com

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Σχετικά με τη Mindlab:
Η Mindlab είναι εργαστήριο νευρολογικών ερευνών που εδρεύει στο Μπράιτον της Αγγλίας.
  
Μεθοδολογία:
Η Mindlab διεξήγαγε έναν συνδυασμό εργαστηριακών και διαδικτυακών δοκιμών το Νοέμβριο του 2014.

Εργαστηριακές δοκιμές:
Οι συμμετέχοντες ήταν συνδεδεμένοι με ένα μηχάνημα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος (EEG) ώστε να παρακολουθείται η εγκεφαλική δραστηριότητα σε πραγματικό χρόνο, ενώ παράλληλα ιδιαίτερη προσοχή δινόταν και στις κινήσεις των ματιών.

Οι συμμετέχοντες είδαν αφενός, 5 όμορφα σχεδιασμένα λειτουργικά αντικείμενα και αφετέρου, 5 όμορφα σχεδιασμένα αλλά μη λειτουργικά αντικείμενα.

Κατόπιν, δόθηκαν στους συμμετέχοντες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργικότητα του αντικειμένου μέσω της ανάγνωσης μιας κριτικής.

Στη συνέχεια, είδαν εκ νέου το κάθε αντικείμενο. Οι ερευνητές αναζήτησαν διαφορές στην ενεργοποίηση του εγκεφάλου, η οποία προκλήθηκε μετά την ανάγνωση της κριτικής. Συνεπώς, εξέτασαν πώς η αλλαγή της λειτουργικότητας ενός αντικειμένου, όπως την έχει κατανοήσει ένα άτομο, διαφοροποιεί την απόκριση του εγκεφάλου όταν το ίδιο άτομο βλέπει εκ νέου το ίδιο αντικείμενο.
Επιπροσθέτως, εξέτασαν τους διαφορετικούς τρόπους κίνησης των ματιών και πώς αυτή επηρεάζεται από τη γνώση της λειτουργικότητας του αντικειμένου το οποίο οι συμμετέχοντες βλέπουν κάθε φορά.
Εξετάζοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η γνώση περί της καλής λειτουργικότητας ενός αντικειμένου, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της μετωπιαίας δραστηριότητας τόσο στα κύματα «Άλφα» όσο και στα κύματα «Θήτα».
Αυτό αποδεικνύει ότι οι συμμετέχοντες ίσως να σκέφτονταν περισσότερο όταν κοιτούσαν τα αντικείμενα και γνώριζαν καλά τη λειτουργία τους, ενώ τα πρόσεχαν και περισσότερο. Κάτι τέτοιο δε συνέβαινε στην περίπτωση των μη λειτουργικών αντικειμένων.

Διαδικτυακή μελέτη 1:
Συμμετείχαν 655 άτομα από τρεις χώρες (Αγγλία, Γερμανία και Ιταλία).
Σε κάθε χώρα, μία 1η ομάδα είδε κριτικές σχετικά με το πώς 5 όμορφα σχεδιασμένα αντικείμενα (βρύση, πιστολάκι, νεροχύτης, αποχυμωτής και τηλέφωνο ντους) δε λειτουργούσαν σωστά, ως αποτέλεσμα της σχεδίασής τους.

Μία 2η ομάδα προέβη στην ίδια δοκιμασία χωρίς να γνωρίζει για την κακή λειτουργικότητα του κάθε αντικειμένου. Σε αυτή τη δοκιμασία, οι συμμετέχοντες έπρεπε να απαντούν πατώντας, ένα συγκεκριμένο πλήκτρο αν έβλεπαν μία λέξη συνώνυμη της λέξης «όμορφος», και ένα διαφορετικό πλήκτρο όταν έβλεπαν μία λέξη συνώνυμη της λέξης «άσχημος».

Κατά το πρώτο μισό της δοκιμασίας, ανταποκρίνονταν σε εικόνες αντικειμένων, πατώντας το πλήκτρο που αντιστοιχούσε στις «όμορφες» λέξεις, ενώ για το δεύτερο μισό, ανταποκρίνονταν σε εικόνες αντικειμένων, πατώντας το πλήκτρο που αντιστοιχούσε στις «άσχημες» λέξεις. Με τον τρόπο αυτό μετρήθηκε πόσο όμορφα πίστευαν υποσυνείδητα ότι ήταν τα αντικείμενα.

Οι ερευνητές συνέκριναν τα αποτελέσματα της ομάδας που είχε ενημερωθεί ότι τα όμορφα αντικείμενα δεν είχαν καλή λειτουργικότητα, με τα αποτελέσματα εκείνων που υπέθεταν ότι τα αντικείμενα λειτουργούσαν σωστά, ώστε να κατανοήσουν σε ποιο βαθμό η γνώση της λειτουργικότητας επηρεάζει την αντίληψη περί ομορφιάς.

Τα άτομα που είχαν δει τις αρνητικές κριτικές του προϊόντος, βαθμολογούσαν συνεχώς τα εν λόγω προϊόντα ως λιγότερο όμορφα σε σχέση με τα άτομα που δεν είχαν δει καμία κριτική. Η εν λόγω δοκιμασία αποδεικνύει ότι η γνώση της λειτουργικότητας επηρεάζει την αντίληψη περί ομορφιάς.

Διαδικτυακή μελέτη 2:
Το συγκεκριμένο τμήμα της μελέτης διεξήχθη σε ένα δείγμα 798 συμμετεχόντων από τρεις χώρες (Αγγλία, Γερμανία και Ιταλία). Η εν λόγω δοκιμασία αφορούσε 20 αντικείμενα διαφορετικής μορφής.

Οι συμμετέχοντες έβλεπαν δύο αντικείμενα ταυτόχρονα, το ένα δίπλα στο άλλο, και απαντούσαν το ταχύτερο δυνατόν στο ερώτημα ποιο από τα δύο προϊόντα φαινόταν ότι λειτουργούσε καλύτερα.

Ο αριθμός των περιπτώσεων κατά τις οποίες οι συμμετέχοντες επέλεγαν ένα αντικείμενο, ήταν, κατά την άποψή τους, ένας τρόπος μέτρησης του βαθμού χρησιμότητας του εν λόγω αντικειμένου (πόσες φορές επελέγη). Ο επόμενος τρόπος μέτρησης ήταν ο χρόνος που χρειάστηκαν για την επιλογή κάθε προϊόντος (χρόνος απόκρισης σε λεπτά).
Κατόπιν, οι συμμετέχοντες βαθμολογούσαν την αισθητική κάθε αντικειμένου, και οι ερευνητές συνέδεαν τις βαθμολογήσεις τους, με τις απαντήσεις που είχαν δοθεί κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας λειτουργικότητας. Τα αντικείμενα αντιπροσώπευαν πέντε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων (βρύση, πιστολάκια, νεροχύτες, αποχυμωτές και τηλέφωνα ντους), με τέσσερα παραδείγματα για το καθένα.

Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι οι αντιλήψεις για το «ωραίο» επηρεάζουν τις αντιλήψεις περί λειτουργικότητας. Τα πιο όμορφα αντικείμενα εμφανίζονται να είναι και πιο λειτουργικά.